Nigdy dotąd tak wielu zrobiło tak niewiele, bawiąc się przy tym świetnie! Najbardziej kultowy film ostatniej dekady powraca! Film producentów filmów Quentina Tarantino i Roberta Rodrigueza. W rolach głównych: Kevin Smith, Jason Mewes, którym partnerują Rosario Dawson (?Sin City?) i Ben Affleck (?Dziewczyna z Jersey?). Ze znanym humorem i ironicznym podejściem do życia wracają zakręceni przyjaciele: Jay, Cichy Bob, Dante i Randal. Ponieważ sklep Randala i Dantego spłonął, z entuzjazmem oni marzą o nowej przygodzie - karierze sprzedawców w restauracji fast food. W nowej pracy ich szefową zostaje piękna Becky, ex-dziewczyna Dantego. Wszyscy razem prowokują, szokują bezpośredniością i z zamiłowaniem żartują z klientów. Podając frytki, toczą nieustającą dyskusję na temat wyższości ?Gwiezdnych wojen? nad ?Władcą Pierścieni?. Kiedy Dante nieoczekiwanie chce się ożenić i opuścić Jersey, Randal organizuje zwariowane przyjęcie pożegnalne, na którym pojawia się policja, straż pożarna, osioł, a nawet organizacja ochrony praw zwierząt.
O FILMIE
W 1994 roku narodziło się dwóch bohaterów antykultury, mistrzów w sztuce życia za minimalną pensję. Są nimi sprzedawcy w sklepie Mini-mart: Dante Hicks i Randal Graves. Ich hałaśliwe metody handlowania, pełne uszczypliwości koleżeństwo i sarkastyczne spojrzenie na współczesny świat umożliwiły scenarzyście i reżyserowi Kevinowi Smithowi nakręcenie pierwszego komediowego przeboju, filmu ?Clerks - Sprzedawcy? i zostawiły trwały ślad na popkulturze. Ponad dziesięc lat później, Kevin Smith stworzył całkowicie nowy i odmienny rozdział w życiu Dantego i Randala. ?Clerks ? Sprzedawcy 2? to zabawny, nie uznający żadnych świętości i autentyczny obraz ich nacechowanej farsą przyjaźni oraz konfrontacji z nagłymi, wielkimi zmianami w ich życiu. Przez wiele lat Smith zastanawiał się, czy wracać do bohaterów stworzonych w filmie ?Clerks - Sprzedawcy?, wulgarnej, ostrej, czarno-białej komedii. Scenariusz do niej Kevin napisał w domu rodziców, a nakręcił ją za kwotę niewiele wyższą od swojej rocznej pensji sprzedawcy. Film w bluźnierczo prześmiewczy sposób pokazywał jeden dzień z życia pracownika sklepu Quick Stop, Dantego Hicksa. W jego następstwie pojawiły się animowany serial telewizyjny i seria komiksów, które zdobyły rzesze oddanych wielbicieli i naśladowców. Dzięki swojej firmie producenckiej Smith stworzył koncepcję filmowego świata ?View Askewniverse? i wyreżyserował filmy ?Szczury z supermarketu?, ?W pogoni za Amy?, ?Dogma?, ?Jay i Cichy Bob kontratakują? oraz ?Dziewczyna z Jersey ?. Zaś ?Clerks - Sprzedawcy? bez wielkiego rozgłosu stali się filmowym klasykiem pokolenia X. Pozostawało jednak pytanie, czy nakręcić drugą część filmu? Smith obawiał się, że powrót do bohaterów, których polubiło tak wielu widzów, może być ryzykownym, a nawet lekkomyślnym przedsięwzięciem. Ale reżyser nie mógł tak po prostu przestać myśleć o dalszych losach Dantego i Randala, szczególnie, że sam przekroczył już trzydziestkę i jego świat zaczął się zmieniać. Zaczął więc wymyślać całkowicie nową fabułę filmu o Dantem i Randalu, dwóch trzydziestokilkuletnich leniach, którzy znaleźli sposób na przyjemne obijanie się w pracy. Nawet oni muszą niespodziewanie zmierzyć się z czymś dla siebie nieznanym: z dorosłością. ? ?Clerks ? Sprzedawcy? jest filmem o życiu dwudziestokilkulatków ? mówi Smith ? a ja czuję, że mam już coś do powiedzenia o życiu trzydziestokilkulatków.? ?Clerks ? Sprzedawcy 2? pokazuje Dantego i Randala dziesięć lat później, kiedy mają po 33 lata. Podstawowe pytanie, które pada w filmie, brzmi: czy można być zblazowanym, cynicznym, przemądrzałym trzydziestolatkiem nawet wtedy, kiedy trzeba już pokazać swoją dojrzałość. Wszystkie obawy Smitha, związane z niebezpieczeństwami czyhającymi na twórców sequeli, rozwiały się, gdy tylko zaczął pisać scenariusz filmu. Znowu pojawiły się w nim liczne, cięte dialogi Dantego i Randala, szalone dyskusje, celne powiedzonka i ten sam ciągły niepokój o przyszłość zwariowanego, współczesnego świata. ?Gdy tylko skończyłem pisanie scenariusza, zniknęły moje obawy związane z ryzykiem zszargania oryginału.? wspomina Smith. ? Poczułem wtedy, że stworzyłem materiał na całkiem nowy film, zadowalający także wielbicieli pierwszej części.? Pomimo wielu zmian, jakie zaszły w życiu reżysera przez ostatnich dziesięć lat, nie miał on problemu ze stworzeniem nowych postaci Dantego i Randala. ?W swoim życiu musiałem radzić sobie z innymi niż oni kłopotami, ale moje nastawienie do świata jest wciąż takie samo. ? mówi Smith. ? Jestem teraz filmowcem, ale jako człowiek niewiele się zmieniłem i jestem trochę podobny do Dantego i Randala. Obserwuję świat za oknem i jestem bardzo zakłopotany.? Upływ czasu jest jednak nieubłagany także dla Dantego i Randala. W filmie ?Clerks ? Sprzedawcy 2? Smith wykorzystuje swoje wysmakowane i ostre poczucie humoru do pokazania takich aspektów dorosłego życia jak małżeństwo czy kryzys przyjaźni. Pisząc scenariusz Smith zdecydował się na wprowadzenie do skomplikowanego życia miłosnego Dantego dwóch nowych postaci kobiecych. Jedną z nich jest jego narzeczona, która chce uzmysłowić Randalowi, że jego najlepszy przyjaciel może wkrótce zrezygnować z przyjemności, jaką jest ich wspólna praca. ?Kiedy myślałem o swoim życiu, zdałem sobie sprawę, że nie spotykam się już z tymi samymi kobietami, co 12 lat temu. W związku z tym stworzyłem dwie nowe postaci kobiece: Emmę, narzeczoną Dantego i Becky, menadżerkę w restauracji Mooby?s. - wyjaśnia Smith. ? Pełnią one w filmie o wiele ważniejszą rolę niż dziewczyny w ?Clerks - Sprzedawcy?. Emma jest jakby osią całego filmu. Jest ładna, podrywa Dantego, może być dla niego wygranym losem na loterii, ale niekoniecznie jest dla niego stworzona. Becky jest natomiast jego najlepszą przyjaciółką, czyli według mnie wspaniałym materiałem na dobrą partnerkę. W filmie najważniejsza jest jednak relacja między Dantem i Randalem, która jest swego rodzaju całkowicie heteroseksualną historią miłosną.? Aby zrównoważyć ciągłe, ostre potyczki językowe Dantego z Randalem, Smith stworzył jeszcze jedną nową postać - Eliasa, ich niezdarnego współpracownika z Mooby?s, który przypala wszystkie frytki, regularnie chodzi do kościoła, uwielbia Hobbitów i kolekcjonuje transformersów. Smith wciąż bawi nas swoimi nie uznającymi żadnych świętości dowcipami i nigdy nie wycofuje się w imię przyzwoitości, udowadniając w ten sposób, że poczucie humoru może stać się z wiekiem jeszcze bardziej bezczelne. ?Uważam, że w tym filmie przesunąłem granice jeszcze dalej niż w ?Clerks - Sprzedawcach?, nie dlatego jednak, że chcę być postrzegany jako facet, który cały czas prze do przodu.? zauważa reżyser. ? Ten rodzaj humoru po prostu pasuje do bohaterów filmu i dla mnie też jest naturalny. Nie chodziło mi o obrażanie kogokolwiek, chciałem natomiast pokazać tych ludzi takimi jacy są, czyli bardzo zabawnymi.? Podekscytowanie Smitha rosło w miarę realizacji projektu, ponieważ zrozumiał, że stoi przed szansą powrotu do takiego rodzaju filmów, jakie kręcił zanim odniósł sukces w Hollywood: mniej uzależnionych od dużego budżetu, a bardziej od pomocy dobrych przyjaciół, sprzyjających okoliczności i twórczej pasji. ?Po ?Dziewczynie z Jersey? naprawdę chciałem zrobić film z ludźmi, którzy nie pojawiają się co tydzień na okładce US Magazine. ? wyjaśnia reżyser. ? Po raz pierwszy od dłuższego czasu miałem poczucie swobody opowiedzenia takiej historii, jaką chciałem opowiedzieć: awanturniczej, a jednocześnie sentymentalnej i przejmującej?. Jedną z osób, która była zaskoczona scenariuszem ?Clerks 2?, był Scott Mosier, producent i długoletni współpracownik Smitha: ?Pierwsza część była przezabawna, więc byłam tym bardziej zaskoczony widząc, że tym razem reżyser przeszedł samego siebie. Świetnie się stało, że nie jest to zwykła kopia ?Clerks - Sprzedawców?. To zupełnie inny, odrębny film. Ale również pełen różnych szokujących scen, których raczej nikt by się nie spodziewał?.
PASJA KEVINA SMITHA: POWRÓT DO KONTROWERSYJNYCH, NISKOBUDŻETOWYCH PRODUKCJI:
Nie mając szans na powrót do prowincjonalnego sklepiku Quick Stop z filmu ?Clerks - Sprzedawcy?, Kevin Smith i jego zespół musieli stworzyć całkowicie nowe, niedrogie filmowe otoczenie. Przenieśli się więc zza lady sklepu do plastikowych atrakcji fastfoodowego świata. ?Okazało się, że stworzenie w pełni funkcjonalnej, fastfoodowej restauracji dla potrzeb filmu nie jest najłatwiejszym zadaniem pod słońcem. - wspomina Mosier. ? Musieliśmy stworzyć markę Mooby?s od podstaw: od karty dań po firmowe logo?. Wskrzeszenie Mooby?s do życia na podstawie rysunków Kevina Smitha i jego długoletniego współpracownika, artysty Scotta Purcella, było zadaniem scenografa Roberta ?Raftface?a? Holtzmana, który już wcześniej współpracował z Kevinem Smithem przy takich filmach jak: ?W pogoni za Amy?, ?Dogma? i ?Jay i Cichy Bob kontratakują?. Chociaż Holtzman nie pracował na planie ?Clerks - Sprzedawcy?, nie mógł oprzeć się pokusie dobrej zabawy przy realizacji kolejnej części filmu. ?Scenariusz do ?Clerks ? Sprzedawcy 2? był jednym z najzabawniejszych i najbardziej treściwych scenariuszy, jakie czytałem. Wiedziałem, że podczas pracy nad przeniesieniem na ekran stworzonego przez Kevina świata będzie bardzo wesoło? ? mówi scenograf. Jeżdżąc po całym kraju w poszukiwaniu najlepszego miejsca do ulokowania Mooby?s, Smith i Holtzman znaleźli w końcu opuszczony budynek restauracji Burger Kinga w Buena Park w Kalifornii, w pobliżu wesołego miasteczka Knott?s Berry Farm. Nie było to łatwe zadanie. ?Fast foody to w Stanach świetny biznes, więc szukając jakiejś zamkniętej restauracji byliśmy już bardzo zniechęceni, ponieważ takich lokali właściwie nigdzie nie ma. ? wspomina Smith. ? Na szczęście ten, który znaleźliśmy, był dla nas idealny. Moim zdaniem miejsce to wyglądało podobnie jak to w New Jersey?. Biorąc za wzór typową dla fast foodów architekturę, Holtzman stworzył wszystkie charakterystyczne elementy Mooby?s ? od ogromnej krowy z włókna szklanego na szczycie dachu po tandetny plac zabaw dla dzieci przy parkingu. Ostatecznie większość czasu zdjęciowego, około 20 dni, ekipa filmowa spędziła właśnie tam. Ze Smithem i Holtzmanem ściśle współpracował David Klein, który był także operatorem zdjęć do filmu. Jednym z ujęć, które wymyślił dla niego Klein, była powodująca zawroty głowy scena, w której Randal stawia czoło Dantemu na tyłach restauracji. Kręcona ona była stacjonarną kamerą z obiektywem o polu widzenia 360 stopni. Inna pamiętna scena filmu kręcona była w środku dnia na otwartym torze gokartowym, gdzie Dante i Randal brali udział w wyścigu przy akompaniamencie piosenki miłosnej Burta Bacharacha. Były to chwile, które podkreślały niewypowiedziane tęsknoty i nierozłączną przyjaźń filmowych bohaterów. Smith tak opisuje tą scenę: ?Dla mnie przedstawia ona tęsknotę za straconą miłością. Myślę, że każdy znajduje coś ? niekoniecznie wyścig gokartów, może to być zażarta gra w koszykówkę ? co go przenosi w przeszłość i naprawdę pomaga oczyścić umysł.? Dla Briana O?Hallorana i Jeffa Andersona gokarty były czystą rozkoszą. ?Jest w nich coś takiego ? przyznaje O?Halloran ? co kręci mnie nawet między kolejnymi wyścigami. Świetnie się bawiłem, mógłbym grać w tej scenie bez końca?. A Anderson dodaje: ?Kiedy wróciłem do domu, nie mogłem wydobyć z siebie głosu, tak głośno śmiałem się przez cały dzień oglądając Briana ścigającego się na torze. To była dopiero zabawa. Myślę, że to są właśnie te małe chwile szczęścia w życiu.? Podczas kręcenia zdjęć w Buena Park cała ekipa mieszkała w skromnym Days Inn - naprzeciwko restauracji Mooby?s, po drugiej stronie ulicy. ?To dodawało jeszcze naszej pracy charakteru wesołej przygody. ? wyjaśnia Smith. ? Zamiast przyczep zajmowaliśmy całe najwyższe piętro zajazdu, co stworzyło atmosferę obozu, w którym trwała ciągła zabawa. To było najprzyjemniejsze filmowe doświadczenie w mojej karierze. Byliśmy jak jeden zespół dopingujący się do pracy na planie. Dla wielu z nas ten film jest podsumowaniem 12 lat doświadczeń i naprawdę doskonałym dokończeniem pierwszej części filmu.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.